
Media in Indonesia: Forum for political change and
critical assessment

Toeti Kakiailatu
PO Box 3144, Jakarta 10031, Indonesia.

Email: tkakiailatu@cbn.net.id

Abstract: This paper reviews the struggle for freedom of the press in Indonesia from the colonial
period until 2006. First, the paper examines press initiatives and restraints placed on these during the
colonial period, followed by those during the period of Sukarno. Then, the paper questions Suharto’s
efforts to censor the press during his presidency drawing on the author’s personal experiences
working as a journalist in Jakarta during this period. More recent governmental changes are then
analysed with regards to the press and questions raised regarding how far this emancipation has
enabled journalists and the mass media – especially the popular press – to live up to what some argue
is their responsibility, to serve as a forum for political change and critical assessment. The paper
questions if newspapers in Indonesia have been successful in reaching in practice, their mottos of
implementing press freedom, and it debates whether announcing that one is ‘working on the
people’s behalf’ is the same as maintaining ‘press freedom’. I conclude with case studies that raise
questions regarding whether, in the present political climate, a newspaper can really be free from
government interference in Indonesia.

Keywords: Indonesia, Indonesian media, Indonesian press, Suharto, Tempo

How can it be, when 100 people work for us,
that we can sacrifice our principles of press
freedom?

Mochtar Lubis (Indonesia Raya editorial, in
Atmakusumah, 1992)1

Introduction

To picture Indonesian press history, imagine a
portrait gallery, each likeness showing fluctuat-
ing situations of freedom and constraint.
Although Indonesia’s 1945 Constitution ‘guar-
antees’ the freedom of civilians to express and
state their opinions, there is no assurance that
the mass media will not be muzzled. Although
the principle of press freedom is clearly stated in
Press Act No. 11/1966, on the Basic Principles
of the Press, which states that ‘no censorship or
bridling shall be applied to the National Press’
(Soerjomihardjo, 1980: 315),2 this undertaking
becomes blurred when those in authority feel
that the press is exerting too much influence, is
too critical of government, or is competing with

government as an outlet for sensitive informa-
tion. To limit the ‘damage’ that the press can
produce, authorities have found ways to restrain
and control the press from colonial times to the
demise of the Suharto regime. A substantial
degree of press freedom was eventually
achieved on 21 May 1998, when Suharto was
ousted from power, and demands reverberated
throughout the nation for reformasi dan
demokrasi (reformation and democratisation).
This paper begins by reviewing the struggle for
press freedom in Indonesia during the reigns of
Sukarno and Suharto, including insights from
personal experiences into the censorship of the
press during Suharto’s time. The paper then
turns to discuss the position of the press since
Suharto’s downfall, and the impacts of the
changing political environment and new press
emancipation. It questions whether this new
freedom has enabled journalists and the mass
media (especially the popular press) to live up
to their opportunities and responsibilities to
serve as a forum for critical assessment and,
potentially, political change.

Asia Pacific Viewpoint, Vol. 48, No. 1, April 2007
ISSN 1360-7456, pp60–71

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

doi: 10.1111/j.1467-8373.2007.00330.x

mailto:tkakiailatu@cbn.net.id


Defining, securing and using press freedom

It is hard to find a consensus among journalists
or scholars as to whether or not the media can
be truly free in Indonesia. Press freedom is rela-
tive, although each newspaper confidently
announces its own particular motto or mission.
For example, Indonesia Raya recently pro-
claimed itself the ‘Reform Voice from People, by
People, and for People’, Kompas claimed it had
the ‘Mandate of People’s Conscience’, Media
Indonesia that it was the ‘People’s Voice
Carrier’, Suara Pembaruan that it was ‘Fighting
for People’s Hope Based on Pancasila’, Rakyat
Merdeka that it was ‘The Flame of Indonesian
Democracy’, while Sinar Harapan insisted that
it was ‘Fighting for Freedom and Fairness, Truth
and Peace based on Love’. Have these news-
papers really been successful in living up to
their mottos to implement press freedom? Is
announcing that they are ‘working on the peo-
ple’s behalf’ identical with ‘press freedom’? For
how long can a newspaper remain really inde-
pendent, and what should be done, if anything,
about those newspapers that do not radiate the
clear colour of independence? Can a newspa-
per really be free from government interference?
The answers to these questions are not always
self-evident or easy to answer. Indeed, dissemi-
nating news or opinions that are critical of
government policies and actions, without ‘dis-
turbing’ the government’s political interests, is
not easy. In fighting for press freedom, should
the mass media in Indonesia wage guerrilla
warfare and become an underground media?
Or, for the sake of survival, must the media
generally or ultimately collaborate with the
authorities?

The control that the Indonesian government
has maintained over the press is clearly demon-
strated in the case of Mochtar Lubis and his
newspaper Indonesia Raya. In Lubis’ opinion, to
operate a free press, the journalists and owners
of Indonesia Raya had to be prepared to take a
lot of risks. In effect, he argued, a free press
should regard government as its ‘adversary
number one’ (Atmakusumah, 1992: 22–23).
This approach saw his newspaper banned
several times by both the Sukarno and Suharto
administrations. He was frequently imprisoned
or placed under house arrest and barred from
travelling outside the country, as were his

vice-editors Enggak Bahaudin and Kustiniyati
Mochtar, and Sam Suharto, the caricaturist. For
Mochtar Lubis, telling the truth and offering
constructive criticism constituted the main
mandate, motto and mission for the news
media. When in his 80s, around the year 2000,
Lubis was at last recognised as a leading symbol
of press freedom, voted President of the Press
Foundation of Asia, and elected to membership
of the International Press Institute and the
Jakarta Academy, although the government still
brought legal proceedings against him and
Indonesia Raya. Although his generation of jour-
nalists may have been relatively poor in journal-
istic techniques and technologies, it was
extraordinarily rich in the ‘idealism of freedom’.
Another outstanding champion and exemplar of
press freedom was Jakob Oetama, a founder of
Kompas, a daily newspaper that managed to
survive a challenging era of ideological ferment
and change. Despite all the socio-political tur-
bulence over the last three decades, Kompas
now has the longest continuous publication
record in Indonesia, and perhaps in all of South-
East Asia.3

These two examples raise yet more questions.
Is it possible for the Indonesian mass media to
actually change politics and culture? In publish-
ing the truth ‘come hell or high water’, to whom
should journalists owe their loyalty – the
company they work for? – the authorities? –
their potential readers? – if so, which readers?
Should journalists closely monitor the authori-
ties and become self-appointed public watch-
dogs, and should they be people’s messengers
and champions, giving voice to the oppressed?
As a public forum, do they provide their readers
with sufficient information and range of
viewpoints?

Press initiatives and restraints during the
colonial period

Nationalism in the Dutch East Indies began
to emerge during the early 1900s, as an elite
group of educated Indonesians began to level
‘guarded criticism’ at selected aspects of Dutch
colonial rule. In October 1928, a congress of
youth organisations put forth the notion of
‘one nation, Indonesia – one people, Indonesia
– one language, Indonesia’. In turn, this helped

Media in Indonesia

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

61



promote the adoption of one national language,
bahasa Indonesia (Frederick and Soeroto,
2005).

Also at this time, a new set of newspapers
began publishing, including De Expres in
Surakarta, Oetoesan Hindia in Surabaya, Sinar
Deli in Medan, and later Keng Po, owned by
Chinese-Indonesian interests who sympathised
with the independence movement. They pub-
lished in Dutch or Malay, and the emergence
of Malay newspapers helped to create and
promote bahasa Indonesia as the nationalist’s
‘language of independence’ (Hill, 1994;
Frederick and Soeroto, 2005).

An early example of ‘rebellious writing’ was
an article written in 1907 by a 21-year-old
Javanese doctor, Tjipto Mangunkusumo, pub-
lished in De Locomotief (a Yogyakarta daily).
Tjipto wrote against the appointment of a
Regent (bupati, district head) on the sole basis
of inherited right. A Regent was not a King, he
said, and should be appointed on merit and
ability. His article was deemed to contain
‘Hatzaai Artikelen’, (‘news that can produce
hate’), forbidden under the Dutch colonial Pers-
breidel Ordonantie (‘press-bridling ordinance’)
(Hill, 1994). Indeed, colonial authorities viewed
the newspapers as if they were horses, which
had to be ‘bridled’ or restrained if they got out of
hand. During 1931–1936, at least 27 newspa-
pers were penalised for having contravened the
Persbreidel Ordonantie. More broadly, newspa-
pers were fined and ‘bridled’ (banned) if con-
sidered to be dangerous or subversive, and
reporters were often exiled, as happened to Tirto
Adhi Soerjo, Mohamad Tabrani, Haji Misbach,
Haji Oemar Said Tjokroaminoto and Mas
Marco Kartodikromo (who was exiled to Boven
Digul in Papua where he died of malaria).4

During the Japanese occupation (1942–1945),
all newspapers using the Dutch language had to
stop publishing. The Dai Nippon government
then published the Asia Raya daily in Japanese
with the slogan Dai Too-A Sensoo (’the Rise of
Greater Asia’), and filled its pages with Japanese
colonial propaganda (Kakiailatu, 1997).

Press activity and constraints under Sukarno
(1945–1966)

After the Independence Proclamation of 17
August 1945, several new Indonesian-language

newspapers emerged, including Abadi,
Merdeka, Indonesia Raya, Pedoman, Duta
Masyarakat, Suluh Indonesia and Harian
Rakyat. These all started out by asserting them-
selves to be self-governing and independent.
Yet Cold War competition around the world
between pro- and anti-communist newspapers
reached a peak in the mid-1950s, and this
ideological struggle strongly affected Indonesia.
Virtually all newspapers during the Sukarno era
helped to promote government policies and
propaganda. Sukarno assured US ambassador
Howard P. Jones: ‘Ah, they are not communists.
Indonesians are good Moslems. They are just a
group of left-leaning nationalists’ (Jones, 1971:
236). Still, the US government was increasingly
concerned about ‘communist sympathisers’ in
the Indonesian press.

By 1956, political conflict had led to the res-
ignation of the independent country’s founding
Vice-President Mohammad Hatta. In 1959
Sukarno decreed a new system of ‘Guided
Democracy’, a return to the 1945 Constitution
as an institutional framework, and other forms
of ideological control such as ‘Manipol’.5 The
magic of Indonesia’s two charismatic founding
fathers – Sukarno and Hatta – was broken and
political rebellions broke out in some regions.
With heightened political conflict, several
previously independent newspapers became
openly partisan.6

On 17 August 1960, President Sukarno out-
lawed Masyumi (the main Muslim political
party) and the Indonesian Socialist Party (PSI),
but not the Indonesian Communist Party (PKI). A
month later, he gave a speech at the United
Nations entitled ‘To Build the World Anew’,
indicating a radical change in Indonesia’s ide-
ology and international alliances. Indonesia
then became rife with international political
conflicts, especially the demand to annex
Dutch-ruled Papua and Konfrontasi, a military
struggle against the new Federation of Malaysia.
Sukarno railed against Nekolim (an abbreviation
for ‘New Colonialism and Imperialism’), took
Indonesia out of the United Nations and told
industrial nations to ‘Go to Hell with Your Aid!’.
Thereafter, those Indonesians who did not agree
with Sukarno’s ideology and contravened his
orders would be arrested or banished. All
anti-communist newspapers were forbidden
to publish, including, for example, Abadi,

T. Kakiailatu

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

62



Pedoman, Indonesia Raya, Berita Indonesia and
Nusantara. ‘Rebellious journalists’ expressing
political opinions were often arrested as politi-
cal prisoners. Communist newspapers such as
Suluh Indonesia and Harian Rakyat, on the
other hand, were encouraged, with Harian
Rakyat becoming the daily with the largest
circulation.7

Press activity and constraints under Suharto
(1966–1998)

After the failure of a political coup on 30 Sep-
tember 1965 supported by PKI, Lieutenant-
General Suharto took control of the country.
Sukarno technically remained President, but
his power base quickly eroded, and Suharto
arranged a Supersemar (Surat Perintah Sebelas
Maret 1966 (‘Letter of Command, 11 March
1966’)) that immediately transferred full power
and authority to himself. Suharto then consoli-
dated military control, outlawed the PKI, and
instigated a thorough and far-reaching ‘political
cleansing’ of Indonesian citizens. In 1967,
Suharto officially replaced Sukarno as
President.

In stark contrast to the 1960s, when Sukarno
had banned all anti-communist papers, Suharto
now prohibited any media commentary sympa-
thetic to communism. Between 1963 and 1967,
163 newspapers across the country were
banned, and thousands of mass media workers
who were communists, or alleged to be com-
munists, were arrested or killed. No media
source was able to report or discuss the exact
number of Indonesians killed, but estimates
throughout the country now range from 1 to 2
million. Many ‘troublesome’ or ‘left-leaning’
journalists were arrested as political prisoners.
Editors were classified as Group B (alleged PKI
members), and reporters as Group C (suspected
PKI sympathisers). Both groups faced imprison-
ment and after their eventual release continued
to be prohibited from writing or teaching. In
short, a ‘New Order’ regime replaced what it
labelled and dismissed as the ‘Old Order’. It
promised ‘new hopes’, increased individual
freedom and opportunity, improved economic
performance, poverty reduction, and a firm
approach to law and order.

The New Order imposed its control over
the media by requiring two kinds of licence, a

Printing Permit (SIC) and a Publishing Permit
(SIT). This instituted a system of what can be
called ‘self-censorship’ whereby a journalist or
editor had to develop a ‘sixth sense’ about what
type of content might lead to one of these
licences being revoked, and readers had to
develop an astute ability ‘to read between the
lines’. In particular, reporters had to be careful
not to write articles that touched upon such
banned topics as ‘SARA’ (an acronym for suku –
ethnicity, agama – religion, ras – race, and antar
golongan – ‘between-group’ relations or con-
flicts). Then, in 1982, the Ministry of Informa-
tion issued a new regulation that all media must
also obtain a Press Publication Enterprise Permit
(SIUPP) that could easily be revoked. Such
newspapers as Indonesia Raya and Pedoman
Nusantara were banned. Criticising government
policies, or reporting on corruption and
mismanagement scandals, were ‘bannable’
offences. All journalists had to join the Indone-
sian Journalists’ Association (PWI), whose
board was packed with ‘stooges’ representing
Suharto’s totalitarian government. A ‘telephone
culture’ also came to prevail as the Ministry of
Information or Ministry of Defence and Security
issued their orders to editors and owners of the
mass media to resist publishing specific news
items, reporting certain incidents, or releasing
sensitive facts or information (Hill, 1994).

In the early years of the New Order, Suharto
made strategic use of the mass media, espe-
cially newspapers managed and staffed by mili-
tary journalists. The government controlled
all broadcast media, such as TV Republik Indo-
nesia (TVRI) and Radio Republik Indonesia
(RRI), denying broadcast permission to all
others. It was thus not difficult to constantly
disseminate pro-government propaganda and to
continually accuse and denigrate anything
identified as ‘communism’. The main military-
backed newspapers were PAB (Military News
Bureau), Angkatan Bersenjata (The Army) and
Berita Yudha (The War News). The content of
these newspapers fomented deep public hatred
towards PKI, its affiliate Gerwani (Indonesian
Women’s Movement) and all organisations
sympathetic with communism. Other than these
newspapers explicitly acting as New Order
trumpets, by the end of the Suharto era many
others had been forced to close or had been
replaced by a state-dominated publication. A

Media in Indonesia

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

63



few new newspapers appeared, such as Sinar
Harapan and Kompas, and two student news-
papers, Kami ( Jakarta) and Mahasiswa Indone-
sia (Bandung), while Tempo weekly news
magazine appeared in 1972.

Hopes for an independent press faded rapidly
as the New Order established itself. For
example, in 1971, during the first election of the
Suharto era, Kami and Duta Masyarakat dailies
were closed down for about three weeks,
having violated a government regulation impos-
ing a ‘quiet week’ prior to election day. As early
as the 1970s, student activists began to demon-
strate against the Suharto administration’s eco-
nomic policies and failure to implement its
egalitarian promises. Protests were aimed in
particular at three of Suharto’s personal assis-
tants (Aspri, or Asisten Pribadi). These were
three army generals: Ali Murtopo, Sudjono
Humardani and Suryo, close friends of Suharto
since the late 1950s. Being Aspri, there was no
transparency regarding their job descriptions,
and the students accused Humardani, for
example, of being a Japanese pawn.

The deteriorating relationship between stu-
dents and government reached a peak on 15
January 1975 in what was called the ‘Malari
Incident’.8 Festering discontent exploded during
the visit of Japanese Prime Minister Kakue
Tanaka. In the aftermath, the government
banned 12 newspapers for varying lengths of
time. Among these were Indonesia Raya,
Pedoman Nusantara and all campus newspa-
pers that had been critical of government poli-
cies, that had commented on government
corruption and that had reported on scandals,
such as the Pertamina scandal, and many others
involving the Suharto family and cronies.

Learning from personal experience

It is clear at this point that government interfer-
ence in the media under Suharto had become
much more focused, systematic and manipula-
tive than during the Sukarno years. The environ-
ment in which journalists operated at this time
can be illustrated by two incidents from my own
experience. In 1968, as a reporter for the news-
paper Pelopor Baru, I was sent to report on a
student demonstration calling for lower rice
prices. These were the same students who had
earlier demonstrated against Sukarno. This was

the first demonstration of the New Order era,
and as I was working for an afternoon daily, I
was facing an abrupt deadline. The office was
far away from the demonstration, so instead of
taking public transportation, I phoned in the
news, which became a headline. When I came
to the office next day, everybody was quiet,
including the chief editor. Surprised, I asked
Sam Suharto (previously caricaturist for
Indonesia Raya) what the matter was and he
handed me the previous day’s Pelopor Baru
with my report as the headline. On the right-
hand corner a question had been written in red
ink: ‘Is the reporter who wrote this article a
communist!’ It was signed ‘Suharto’. Someone
had been sent the previous evening to convey
Suharto’s displeasure. I do not remember who
kept or what happened to that historic copy of
the newspaper, but from the start, I was made to
realise that Suharto was an authority figure who
could not be criticised. Apparently, the ‘Smiling
General’ kept a grudge behind the smile.

My second experience occurred in the mid-
1970s, when a Tempo correspondent sent news
that ‘batik makers in Sala were frightened’ as
they had been raided for producing a certain
motif of batik as a uniform design for Dharma
Wanita.9 Batiks carrying that design could be
confiscated because the design was ‘owned’ by
Mrs Bustanil Arifin, sister of Ibu Tien (Suharto’s
wife). It was a Friday and close to the deadline,
and I was assigned the task of checking and
clarifying the report. I went to the State Secre-
tariat to meet Lieutenant Colonel Dwipayana,
whose duty was to liaise with journalists on
news relating to the Palace. Confirmation also
had to be obtained from Mrs Sudharmono,
Head of Dharma Wanita. Dwipayana tried to
connect me by telephone, to Mrs Bustanil
Arifin, Secretary General of Dharma Wanita
(and also the wife of the Head of Bulog, the
State Logistics Bureau). When I finally got
through, she said I must first ask Mrs
Sudharmono for permission. I said the deadline
was rapidly approaching and that ‘we just need
a short answer whether the news is true or not.
It is already printed; we just need to confirm’.
Yet Mrs Arifin insisted ‘you must get permission
from Bu Dhar’. Dwipayana’s phone eventually
rang and he answered very respectfully: ‘Yes
Ma’am, alright Ma’am, I’ll do it’. It was Mrs
Sudharmono ordering him to forbid publication

T. Kakiailatu

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

64



of the article. I returned to the office empty
handed. Before I said anything at the office,
Goenawan Mohammad, chief editor of Tempo,
smiled and said: ‘It must not be published,
right?’ Apparently, Goenawan had received
phone calls from the Director General of Press
and Graphics, Sukarno SH (no relation to the
President) from the Ministry of Information, and
from Mrs Sudharmono, in connection with the
batik case.

The phases of Suharto’s press control

During the Suharto era, there were more than
25 cases of publishing permit (SIT) cancellations
without judicial process (Tempo, 1994). In
1978, seven papers were ‘bridled’, including
Kompas, Sinar Harapan, Pelita and Merdeka,
for reporting on the explosive rise of student
movements. Tempo was banned for five weeks
in 1983 for reporting a riot in Lapangan Banteng
during the election campaign. For various
other reasons, Sinar Harapan (1986), Prioritas
(1987) and Monitor (1990) were also banned.10

By the early 1990s, dissatisfaction and com-
plaints about excessive and arbitrary control
were escalating and becoming more wide-
spread. The Jakarta Post (1992), for example,
editorialised: ‘After more than twenty years of
political stability and with a greater demand
for democratisation in the air, we believe the
government should open an even wider corri-
dor of freedom.’ Nonetheless, the repression
continued.

A peak of Indonesian press closures was
reached on 21 June 1994, when Tempo, Editor
and Detik were forbidden from printing. The
explanation given by Minister of Information
Harmoko was ‘the need to maintain national
stability’ (Hill, 1994: 63–65). Tempo’s chief
editor Goenawan Mohammad responded that
the cancellations themselves were more likely
to shake national stability. Over the following
days, demonstrations in several large cities con-
demned the bans. A Media Indonesia (1994)
editorial complained:

This situation is very unhealthy. The press may
not be handcuffed by a protracted scare, and
the Ministry of Information should not drift into
the habit of winning conflicts with the press by

cancelling their licenses as the cost of this
for democracy and transparency would be
extremely high.

The Suharto regime, however, chose to deny
and ignore the turbulent political situation
building across the country. The press was
expected to simply report and support its
‘sublime’ plans for national development,
despite the fact that these plans all too often
depleted and despoiled the natural wealth of
the nation, funnelling the proceeds into a ‘nest
of rottenness’. Journalists who reported on
wasteful mega-projects and fraudulent dealings,
such as the Busang gold mine in Kalimantan,
the Freeport-McMoRan copper and gold
exploitation in Timika, Papua, and the ‘Million
Hectares Peatland’ project in Kalimantan,11

were banned, while others buckled under the
pressures and felt they must cooperate with the
authorities to survive. Many euphemisms
emerged to disguise the real meaning and intent
of media reports. For example, instead of report-
ing that the government had raised the price of
rice, we had to report that ‘the government has
decided to adjust the price of rice’, and, instead
of writing that there were labour protests or
conflicts, we had to note that ‘the factory
workers had some disagreements’.

Suharto’s press control went through three
phases: the first was self-censorship by journal-
ists and editors; the second involved control by
coaxing and warnings; and the third consisted
of bridling through the threat of SIUPP and other
licence cancellation. The government was
determined that ‘Indonesia’s press must be a
Pancasila press’, defined as ‘being responsible’,
obeying the rules, following instructions, and
complying with the ideology and interests
of those in power. For three decades the
Indonesian press was used to cover up scandals
and mismanagement, to hide facts and ignore
unpleasant realities. News coverage was based
on what ‘the authorities’ said were the realities,
thus making newspapers official ‘views papers’.
Press distortions caused the population at large
to lose their ability to detect fact from fiction,
truth from lies and national interests from
corrupt elite interests.

As is now well known, by January 1998,
political unrest was heating up and there was a
sharp increase in violent incidents, with several

Media in Indonesia

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

65



students killed on Jakarta’s Trisakti Campus in
May of that year. Thousands of students, workers
and other citizens then occupied the Parliament
building, while factions of the military effec-
tively shifted their allegiance to protect rather
than disperse or arrest them. The key demands
were for Suharto to resign and for a genuine
commitment to reform and democratisation.
Finally, on the historic day of 21 May 1998,
Suharto was forced to step down and Vice-
President B.J. Habibie assumed control as Presi-
dent, promising early democratic Parliamentary
elections that would either ratify him or select a
new President.

Though Habibie only led the country for
nine months, he managed to accomplish four
especially important reforms: he freed the
press from censorship and control, he allowed
political freedom in organising new political
parties, he called a reasonably democratic
election (7 June 1999), and he allowed a ref-
erendum to take place to ‘solve’ the East Timor
problem. Habibie’s choice for Minister of
Information, General Yunus Yosfiah, turned out
to share the popular reform vision and
mission. Press censorship came to an end, the
SIUPP was abolished, anyone could launch
new mass media, and journalists were allowed
to found their own professional association
(the AJI, Aliansi Jurnalis Independen, separate
from the government-dominated PWI). Yosfiah
dismissed KORPRI (Corps of Civil Servants
of the Republic of Indonesia) from his depart-
ment that for three decades had represented
Golkar (Suharto’s ‘functional group’). As
Atmakusumah Astraatmadja, President of the
Press Board during 2000–2003, remarked:
‘Yosfiah was a real miracle’ (pers. comm., 8
September 2001)

These major reforms provoked euphoria in
the mass media. Recruits into journalism
increased by thousands, and hundreds of new
newspapers and magazines appeared. Accord-
ing to Press Board records, as of December
1999 there were 818 publishers in Jakarta, all
operating without censorship. This created
intense competition, and the law of survival of
the fittest came into effect, with the verdict of
life or death in the hands of the readership.
Also, as anyone could now found a political
party, hundreds of new parties were born, all
concerned to see that a fair, clean and safe

election was achieved, and all sponsoring or
getting support from the proliferating mass
media.

Habibie ‘lost the gamble’, however, as the
public and press still linked him irretrievably
with the Suharto administration. Many also
blamed him for the East Timor referendum and
the loss of Indonesia’s newest province. Finally,
in October 1999, Parliament (MPR/DPR)
rejected Habibie’s justification speech, and, in a
process monitored through television, radio and
the print media, chose Abdurrahman Wahid as
the new President. Although Wahid’s National
Resurgence Party (PKB) was not one of the
largest parties, he was leader of one of
the largest Muslim organisations (Nahdatul
Ulama, or NU). Megawati Sukarnoputri, whose
Indonesian Democratic Party for Struggle
(PDI-P) had won the most seats, was eventually
selected as Vice-President. Although the
outcome was a complete surprise, the public in
general seemed happy with the transparency of
the election and the even undemocratic ‘log-
rolling’ process that gave them a new President
and Vice-President. But was this really a good
start for the new demokrasi?

Reformasi under Wahid and Megawati

Abdurrahman Wahid (or ‘Gus Dur’ as he was
popularly known) made himself very accessible
to the press, and this was initially considered a
good sign of a new, open and transparent gov-
ernment. The Palace, where he lived, was
always open for anyone. But it was this style of
leadership that eventually brought him down.
Wahid’s populist but erratic and inconsistent
style of leadership rendered members of his
cabinet unable to cooperate or function effi-
ciently, and the public soon became dissatisfied
with the slow pace of social, political and eco-
nomic reforms. His promise to bring Suharto to
court was also increasingly regarded as ‘grand-
standing’, or a distraction, as it was constantly
delayed and eventually thwarted. Wahid liqui-
dated nine ministries, including the Ministry of
Information and the Department of Social
Affairs, and thus thousands of civil servants sud-
denly lost their jobs. He replaced the Ministry of
Information with a National Information and
Communication Bureau, but could not decide
whom to appoint; the name was then changed

T. Kakiailatu

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

66



again to the National Information Agency, and
by the end of his term, Wahid had still not
chosen anyone to head this agency.

There is an English expression that ‘fish
begin to stink at the head’ – the implication
being that corruption begins in the highest
ranks of an organisation. Despite his initial
popularity, rumours of financial scandal began
to hound Wahid at a very early stage of his
administration. For example, the press uncov-
ered evidence of secret funds that Wahid had
personally received from the Sultan of Brunei,
ostensibly to be used for undefined ‘social pro-
grammes’, and this became a scandal known
as ‘Brunei Gate’.12 There was then another
major accusation of financial misappropriation
at the State Logistical Agency (Bulog) that was
inevitably labelled ‘Bulog Gate’.13 The ‘unfet-
tered press’ was having a heyday with corrup-
tion allegations and other ‘Gus Dur’ mistakes
and bumbling embarrassments. Increasing
crime and street violence led to a sense of
anarchy, and journalists came to be obsessed
with (or ‘trapped by’) events, descending into
‘yellow journalism’ and sensationalist reports.
Wahid was even accused of agitating the
social conflicts and political disaffection to
cover up his mistakes and lack of reasonable
solutions for Indonesia’s worsening problems.
As the media commentaries became increas-
ingly disrespectful, Wahid accused the press of
character assassination, and became increas-
ingly reclusive, autocratic and unpredictable.
Nor did violence against the press end. The
Independent Journalists’ Alliance reported 43
known incidents of public violence directed
at the press during the first six months in
2000, as groups who felt attacked by the
media felt free to mob newspaper and maga-
zine offices.

Meanwhile, Wahid’s relationship with the
Legislature was also becoming increasingly
tense and dysfunctional, with mutual recrimina-
tion escalating to absurd and often hysterical
levels. These confrontations eventually resulted
in impeachment proceedings against Wahid.
Meanwhile, the press accused his government
of ignoring or losing sensitivity to the people’s
pressing needs and their legitimate demands,
while politicians in all camps were obsessed
with furthering their own self-serving interests.
Wahid was eventually forced to resign, after just

one year in office, and Megawati was elevated
to the presidency.

After having only two Presidents over Indo-
nesia’s first half century of independence,
during 1997–2001 it had four Presidents in four
years. One might question, how many presi-
dents might be needed for the nation to achieve
stability, security and prosperity? Megawati’s
term in office (2001–2004) was a ‘mixed bag’ of
accomplishments, but at least her administra-
tion (in contrast to Wahid’s) brought more eco-
nomic stability and lower levels of crime and
violence. Yet, like Wahid, the new President
never named an information bureau chief.

Megawati often criticised the press openly,
while the military accused it of disloyalty in not
adhering to the nationalist line in its coverage
of the war in Aceh. Press groups allege that
attacks on reporters by security forces, police
and public mobs are on the increase, and the
political elite is turning more to the courts
when critical stories about them appear. In
2003, Supratman, the executive editor of
Rakyat Merdeka, was put on trial over a
cartoon of Akbar Tandjung (then chairman of
Golkar and head of Parliament), shown shirt-
less and dripping with sweat; for this he was
given a suspended five-month sentence. He
had previously received another six-month
suspended jail sentence for headlines that
appeared to compare President Megawati to a
cannibal and a leech.

A prime example of the difficulty in defining
and realising ‘press freedom’ in Indonesia’s
‘transitional arrangements’ between autocracy
and democracy can be illustrated by the convo-
luted legal battle between Tommy Winata, a
close friend of several military generals and a
successful businessperson, and Tempo maga-
zine.14 Tommy Winata’s main case against
Tempo involves an alleged libel in an article
exposing ‘The Way of Life of the Mafioso in
Jakarta’. The saga begins in February 2003 with
a mysterious fire that gutted part of Tanah
Abang, Jakarta’s largest textile market, popu-
larly known as ‘Tenabang’. While the Jakarta
municipal government planned to rebuild it,
Tempo received an exclusive tip that Tommy
Winata had been given the project when there
should have been open bidding. Tempo went
on to publish an article entitled ‘Ada Tommy
di Tenabang?’ (Tempo, 2003) implying that

Media in Indonesia

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

67



Tommy Winata had been involved in starting
the fire in the hopes of being awarded the reno-
vation project.

Tommy Winata has filed a number of lawsuits
against Tempo as well as its journalists for
alleged material and non-material losses. In
January 2004, the South Jakarta District Court
ordered the Koran Tempo daily to pay Rp.8.4
billion in damages for an article saying Tommy
planned to open a gambling den in South
Sulawesi. Other suits followed while the crimi-
nal trial involving the alleged libel of Tommy in
the ‘Ada Tommy di Tenabang?’ article reached a
verdict in September 2004. Tempo was found
guilty of defamation and of ‘inciting unrest’,
fined Rp.50 billion (US$6 million) and obliged
to pay for full-page apologies in four major
newspapers. Chief editor Bambang Harimurti
was jailed for one-year sentence, ex-chief editor
Gunawan’s house was confiscated, while the
co-defendants’ deputy editor Iskandar Ali and
journalist Ahmad Taufik were acquitted (the
prosecution had requested a two-year jail term
for all four). Harimurti, who remains free
pending an appeal, smiled, raised a clenched
fist and remarked: ‘It’s a sad day. The judges had
a golden opportunity to write a new chapter in
Indonesian history, but they did not take
it . . . Chief editors will now be scared to do
their jobs’ ( Jakarta Post, 2004).

The case prompted the ‘Committee Opposed
to Criminal Charges against the Press’ to call a
protest rally in Jakarta against the criminalisa-
tion of offences committed by the press. Jour-
nalist unions in several big cities (including
Bandung, Yogyakarta, Surabaya, Makassar and
Ambon) had also protested against trying jour-
nalists in criminal trials. The case and verdict
has also been widely criticised in the interna-
tional media as an attack on Indonesia’s press,
now lauded as one of Asia’s most free, but
clearly still vulnerable to intimidation and a
biased and corrupt legal system. Roby Alampay,
Executive Director of the Asian Press Alliance,
said: ‘The judges could have made a ruling that
could have strengthened Indonesia’s democ-
racy, but they blew it’ (Straits Times, 2004). The
issue remains contested: Jakarta’s high court
upheld a defamation verdict against Goenawan
Mohammad and press group PT Tempo Inti
Media Harian for 1 billion Indonesian rupiah in
January 2006. Reporters Without Borders (2006)

responded by saying ‘Indonesian courts have
started the year by sending a terrible signal for
press freedom’. On the other hand, Harimurti’s
prison term was overturned by the Supreme
Court on appeal in February 2006. That verdict
is a breakthrough for freedom of the press in
Indonesia. Harimurti applauded the court’s
decision to apply Law No. 40/1999 on the Press
as a basis for its verdict. ‘This is good news. It
means that the Supreme Court acknowledges
the Press Law as lex specialis. All press-related
cases should be settled by considering the
social role of the press in reporting matters of
public interest’, he said (reported in numerous
local newspapers).

Conclusions: A new role for the press?

Under President Susilo Bambang Yudhoyono,
who defeated Megawati in Indonesia’s first
direct presidential election, Indonesia still has
far to go in its economic recovery, in restoring
public trust in the system and in addressing
many other unsolved problems. Its political
leadership still seems to lack a ‘national vision’,
or a generally acceptable programme or strat-
egy for improving Indonesia’s social, political
and economic future in a way that is capable of
uniting and animating national renewal across
its many regions and social groups. What role
should the mass media be expected to play in
articulating the key issues to be resolved, and in
providing an open forum where all factions can
debate and seek consensus on where the nation
should be heading and how it is likely to get
there?

Kupas (literally ‘peeled’) is the name of a
‘media watch’ journal published in Medan. It
has expressed the opinion that, although the
Ministry of Information is now defunct, the
press, now independent and free, seems to have
made little or no meaningful progress in fulfill-
ing its responsibilities. It is true that there are
now many more media channels in operation
but, from a ‘professional ethics and responsibil-
ity’ perspective, many senior journalists can see
no significant progress. There has been a lot of
sensationalism and emotional expression of
opinions, but little initiative shown in under-
taking objective investigative analysis of
opportunistic greed, mismanagement and the
continuing misuse of power, or in providing a

T. Kakiailatu

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

68



rational and responsible forum to help reconcile
the cacophony of opposing viewpoints. Some
critics have accused the press of relishing the
euphoria of free expression while the public is
drowning in the world of lawlessness and inse-
curity. Corruption, alienation, disaffection and
many types of violence continue, without the
press doing a responsible job in objectively
reporting the events and investigating the likely
causes. Bachtiar Aly (2001), for example, sug-
gested that the public at large sees the mass
media, along with the political elites, as major
causes of popular discontent and social
instability.

The most conspicuous result of the new press
freedom era has been the brashness and audac-
ity with which the press has delivered the news.
While it is legitimate for journalists and editors
to express their opinions, these orations should
be accompanied by facts, carefully collected
and analysed. Inflammatory reporting, insensi-
tivity and pornography may sell newspapers,
but in Indonesia they can be counted on to
trigger mass anger as well.

Continued threats to press freedom include
lawsuits against the press brought by influential
persons, who frequently can ‘purchase’ favour-
able verdicts with the aid of corrupt judges
and law enforcement personnel. The ‘inciting
unrest’ indictment, based on the colonial
haatzai artikelen (news that can produce hate)
regulations, remains on the books, evoking bad
memories of Suharto-era media repression and
intimidation.

Apart from shielding journalists and editors
from criminal proceedings for alleged slander
and libel, there is also an urgent need for an
influential and substantial group of journalists
and media owners to openly criticise the irre-
sponsible practices of their colleagues, to rec-
ognise the weakness and shortcomings of the
press in general, and to promote an upgrading
of professional journalistic skills, especially in
investigative journalism, critical assessment,
informed political commentary and dissemina-
tion of positive, forward-looking suggestions for
democratic reform. Transparency, both in jour-
nalism and in other public affairs, is essential for
healthy social, political and economic progress.
There is now a television channel named Swara
that reports the DPR sessions, and an organisa-
tion called ‘Parliament Watch’ that regularly

disseminates its disclosures and commentaries
in the public media, but which the government
generally ignores. Many non-governmental
organisations have founded independent moni-
toring organisations, such as the Habibie Cen-
tre’s sponsoring of the Media Watch Consumer
Centre (MWCC) and the ‘Refuse Pornography
Society’ (Masyarakat Tolak Pornografi, MTP) to
counter advertising that it sees as constituting ‘a
crime against norms of humanism’ and ‘a crime
against women’. However, thus far, Indonesia
has no laws or official regulations regarding
pornography.

Media Watch bulletins are published not only
in Jakarta (Pantau), but also in Makassar ( Jurnal
Kajian Media) and Surabaya (Kebebasan Infor-
masi dan Ekapresi untuk Kemanusiaan). The
Association of Newspaper Printing (Media SPS,
or Serikat Penerbit Surat Kabar) has complained
about the many obstacles to its capacity to influ-
ence public opinion more widely, such as low
literacy and desire to read, poverty and lack of
discretionary income, and competition that may
weaken distribution networks. The law of sur-
vival of the fittest means that a newspaper must
make a profit or die, so its life depends on
attracting customers. Do the public prefer news-
papers with high journalistic quality, or those
that highlight sensationalism and scandal?
Media SPS recorded that in the first year of
reform, there were 113 daily papers and maga-
zines, but now there are only 32, the others
having closed. These are just some of the diffi-
culties faced by the Indonesian press, seeking to
play a normal role in an abnormal situation. The
protracted political crisis, the confused and
depressing economic situation, the general vio-
lence and the many conflicts that follow one
after the other, pose a very challenging agenda
for journalists to fulfil.

The Media Customer Organisation (Lembaga
Konsumen Media) in Surabaya believes the
press should be expected to be, not simply a
watchdog, but also a guide dog. Is this expect-
ing too much? Perhaps so, but before journalists
even begin to take on this task, they face a
major obstacle in that none of the whole
sequence of post-Suharto governments has yet
passed the draft ‘Law on Transparency and the
Public Right to Obtain Information’ drafted in
1999. Meanwhile, journalists must still obtain
most of their information from personal inter-

Media in Indonesia

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

69



views that can be biased or untruthful, or from
press releases that typically have no news value.
The authorities often regard official reports and
even routine and trivial documents as ‘state
secrets’. There must thus be a concerted drive to
assert the ‘public’s right to know’. I would argue
that the Indonesian press through its organisa-
tions, through public support campaigns, and
through all other channels of influence it can
find, must fight harder for a law on transparency
and access to information. As there is no longer
a government censor, the press is now more
open and critical, and this no doubt contributes
to this reticence to allow total transparency in
political dealings. Nevertheless, the Public’s
Right to Know Law needs to be passed and
systematically implemented, if journalists and
the mass media are to be fully able to perform
their key role and responsibility as a forum for
political change and critical assessment.

Notes

1 After suffering from ageing illness, Mochtar Lubis died
at age 82 on 4 July 2004. He was frequently impris-
oned and his Indonesia Raya daily newspaper was
banned for many years during the Sukarno and Suharto
eras.

2 ‘Terhadap Pers Nasional tidak dikenal sensor dan pem-
breidelan’ (Chapter 2, Article 4).

3 The circulation of Kompas has risen from 500 000 soon
after its launch in 1964 to around 750 000 today.
David Hill describes Kompas’ progress ‘from cottage
industry to the ranks of big-business’ as one of the key
enterprises that initiated the rise of Indonesia’s industry
(Hill, 1994: 83–96). KGG (Kompas Gramedia Group)
also owns six newspapers in several regions, six maga-
zines and its own printing house, plus several hotels,
bookstores and, the latest acquisition, a TV channel
(Channel Seven).

4 Kartodikromo, who was only 23 at the time, wrote for
Doenia Bergerak. Takashi Shiraisi (1990) considered
these journalists to be ‘the natives who had moved a
nation through language’.

5 ‘Manipol’ denotes a political manifesto, a term used to
describe Sukarno’s speech of 17 August 1959, entitled
‘The Rediscovery of Our Revolution’.

6 Between Independence and 1965 there were at least
three rebellions in Indonesia. First, the Darul Islam
(House of Islam) movement was founded in 1948 and
aimed to turn Indonesia into an Islamic State. Its great-
est strength was in West Java and South Sulawesi, but it
had a presence in several other regions. It was sup-
pressed by the army in a long series of military cam-
paigns ending in 1962. Second, Permesta (Piagam
Perjuangan Semesta Alam, Universal Struggle Charter)
denoted the unilateral declaration of martial law by

local commanders in Eastern Indonesia in March 1957.
The movement was the strongest in North Sulawesi and
was largely defeated by June 1958. Third, the PRRI
(Pemerintah Revolusioner Republik Indonesia, Revolu-
tionary Government of the Republic of Indonesia) was
formed in February 1958 by regional and anti-
communist politicians opposed to Sukarno’s abroga-
tion of parliamentary rule and the growing power of
the Indonesian Communist Party. It was based in West
Sumatra and was largely defeated by June 1958 (Lloyd
and Smith, 2001).

7 When Harian Rakyat first published in 1951, its circu-
lation was only 2000. Five years later it was 58 000,
compared with 50 000 for Pedoman and 40 000 for
Indonesia Raya. By 1965, Harian Rakyat circulation
was as high as 110 000 (Swantoro and Atmakusumah,
1982).

8 ‘Malari’ is an abbreviation for ‘Fifteenth of January
Disaster’.

9 A National Women’s Organisation founded in 5 August
1974, under the oversight of KORPRI (Corps of Civil
Servants of Republic of Indonesia). Since KORPRI’s
members must automatically become Golkar
members, so did members of Dharma Wanita, and, like
KORPRI, membership was automatic. Under the New
Order, several other ‘wife organisations’ were estab-
lished that obliged members to ‘support her husband’s
struggle to succeed’. Such organisations appeared
positive to many women who were happy to be
involved, but others considered it an onerous chore, or
resisted joining, especially when they had their own
jobs. On the negative side, Dharma Wanita was con-
sidered a more prestigious organisation, but important
issues such as ‘gender discrimination’, ‘women’s
rights’, ‘domestic violence’, ‘employment opportuni-
ties and working conditions for women’ were never
discussed, nor was it even acknowledged that women
were autonomous individuals. As Julia Suryakusuma
has observed about Dharma Wanita: ‘socially, it medi-
ates the notion of domestication of women through
mobilization and volunteerism. Economically, the
notion of housewives supports the “modernization”
aims of capitalistic, stateless development’
(Suryakusuma, 1991: 54). After the death of Mrs Tien
Suharto (10 April 1996) and after Suharto stepped
down (21 May 1998), the organisation’s existence has
become unclear (Buchori and Soenarto, 1996).

10 The tabloid Monitor (published under Kompas Grame-
dia Group, KGG) polled its readers about ‘The Top Ten
Figures in Indonesia’ and came up with some amusing
results. Number one was President Suharto while
Prophet Mohammad was in fourth place. Purportedly,
Jesus was at the 12th position, but since he was below
10, it was not announced. Many Muslims were angry
about the ranking of the Prophet and demonstrated at
the office of Monitor. KGG immediately closed
Monitor. Later its very creative and productive chief
editor, Arswendo Atmowiloto, was brought to trial and
sent to jail.

11 The Million Hectares Peatland (MHP) mega-project
illustrates what can happen when there is an inatten-
tive or bridled press. The story begins in Rome in

T. Kakiailatu

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

70



November 1985, when the Food and Agriculture
Organisation awarded Suharto a gold medal as an
exemplary leader in enabling Indonesia to achieve rice
self-sufficiency. Unfortunately, the next year a pro-
longed drought occurred in several regions of the
country, so Indonesia was compelled to resume rice
imports. To deal with this calamity, Suharto informed
his key ministries that the project would be launched in
South Kalimantan in January 1986. Without undertak-
ing an EPA (Environmental Planning Assessment), 5.8
million hectares of peatland was drained for rice pro-
duction. Nobody opposed the scheme, not a single
newspaper, and certainly not Parliament, even though,
according to Ordinance No. 24/1992, peatland should
be a ‘protection area’. As the irrigation infrastructure
paid no attention to EPA or risk assessment, the project
offered ‘fertile soil for corruption and greed’ (Investigasi
Tempo, 1999). After Suharto was forced to step down,
the whole project came to an end, and the transmi-
grants left because they could not plant a single tree.
With huge human-made canals (10 metres wide and
10 metres deep), all of the surrounding primary forest
was an ecologically degraded clear-cut area.

12 The Sultan of Brunei had given about US$500 000 to
Wahid to ‘help address social problems arising from
Indonesia’s economic crisis’, but the money was
deposited in Wahid’s personal bank account (reported
in numerous local newspapers).

13 Bulog (the State Logistics Bureau) was an executive
agency whose budget was not accountable to Parlia-
ment (such agencies were known as ‘wet’ as they were
seen as easily corruptible). The amount of money given
to people close to Wahid was estimated to be ‘only’
around 20 billion rupiah, but it was delivered in cash
by two of Wahid’s friends, and in error into the hands
of police officers.

14 Tommy Winata is in his early 30s and recently fin-
ished secondary school in Pontianak (West Kaliman-
tan). He owns a large house in Ancol, near the sea
shore of Jakarta, plus several islands in ‘Jakarta Bay’
(also a rich business district centre), and rumours
have suggested that he also owned ships used for
illegal gambling. He also owns Indonesia’s largest
crematorium in Bekasi (east of Jakarta), and his latest
business acquisition is an airline company ‘TWA’
(Tommy Winata Airlines). Tommy Winata felt insulted
because the Tempo article also said he was a ‘pemu-
lung’ (garbage collector).

References

Aly, B. (2001) Bahasa Elit Politik dan Media Massa Ikut
Memicu Budaya Kekerasan [The language of political
elites and the mass media have contributed to the
culture of violence], Kompas, 16 November. Retrieved
from Kompas Website: http://www.kompas.com/
kompas-cetak/.

Atmakusumah, A. K. A. (ed.) (1992) Mochtar Lubis: War-
tawan Jihad [Mochtar Lubis: Fighting journalist].
Jakarta: Kompas.

Buchori, B. and I. Soenarto (1996) Mengenal Dharma
Wanita (trans. ‘To know Dharma Wanita’ – Dharma
Wanita = government’s wife organisation), in Perem-
puan Indonesia (Indonesian Women). Jakarta: Grame-
dia Pustaka Utama Publishing.

Frederick, W.H. and S. Soeroto (2005) ‘Zaman Kebangkitan
Nasional’ in Pemahaman Sejarah Indonesia – sebelum
dan sesudah Revolusi [’The era of national resurgence’
in comprehending the Indonesian history]. Jakarta:
Pustaka LP3ES.

Hill, D.T. (1994) The press in New Order Indonesia.
Nedlands: University of Western Australia Press.

Investigasi Tempo (1999) Fertile soil for corruption and
greed, Investigasi Tempo, 12 April. Retrieved
from Investigasi Tempo Website: http://www.
tempointeraktif.com.

Jakarta Post (1992) Editorial, Jakarta Post, 24 November.
Retrieved from Jakarta Post Website: http://
www.thejakartapost.com.

Jakarta Post (2004) Indonesian judges find magazine
editor guilty of libel, Jakarta Post, 16 September.
Retrieved from Jakarta Post Website: http://www.
thejakartapost.com

Jones, H.P. (1971) Indonesia: The possible dream. NewYork:
Harcourt Brace Jovanovich.

Kakiailatu, T. (1997) B.M. Diah, Wartawan Serba Bisa [B.M.
Diah: An all-round journalist]. Jakarta: Pustaka Sinar
Harapan.

Lloyd, G. and S.L. Smith (eds.) (2001) Indonesia today.
Singapore: ISEAS.

Media Indonesia (1994) Editorial, Media Indonesia, 24 June.
Retrieved from Media Indonesia Website: http://
www.mediaindo.co.id/.

Reporters Without Borders (2006) Press freedom threatened
by new verdict against press group Tempo, 9
January. Retrieved from Website: http://www.rsf.org/
article.php3?id_article=16132.

Shiraisi, T. (1990) An age of motion: Popular radicalism in
Java, 1912–1926. Ithaca, New York: Cornell University
Press.

Soerjomihardjo, A. (1980) Beberapa Segi Sejarah Pers di
Indonesia [Several aspects of Indonesian press history].
Jakarta: Proyek Penelitian Pengembangan Deppen, RI,
kerjasama dengan Leknas/LIPI.

Straits Times (2004) Retrieved 18 September 2004, from
Straits Times Website: http://straitstimes.asia1.com.sg/.

Suryakusuma, J. (1991) State Ibuism: The social construction
of womanhood in the Indonesia New Order, New
Asian Visions 16(2): 54.

Swantoro, S.W. and A.K.A. Atmakusumah (1982) Pembre-
idelan Pers dalam Sejarah Indonesia [Bridling the press
in Indonesian history], in A. Soerjomihardjo (ed.),
Sejarah Pers Indonesia [Indonesian press history].
Jakarta: Deppen & Leknas/LIPI.

Tempo (1994) Buku Putih TEMPO: The bridling. Jakarta:
Tempo Publications.

Tempo (2003) Ada Tommy di Tenabang? Tempo, 3–9 March,
p. 98.

Media in Indonesia

© 2007 The Author
Journal compilation © 2007 Victoria University of Wellington

71

http://www.kompas.com
http://www
http://www.thejakartapost.com
http://www.thejakartapost.com
http://www
http://www.mediaindo.co.id
http://www.mediaindo.co.id
http://www.rsf.org
http://straitstimes.asia1.com.sg

